Drodzy Państwo,
podjęliśmy decyzję o zmianie struktury Instytutu w dotychczas funkcjonującej formule, co głównie wynika z jej niewystraczającej czytelności w odbiorze wewnętrznym i zewnętrznym.
Istotną kwestią jest aktualna sytuacja finansowa Instytutu, co skłania do działań mających na celu zmniejszenie kosztów zarządzania jednostką. Dlatego zdecydowaliśmy się na ograniczenie liczby dyrektorów do trzech. To z kolei spowodowało, że strukturę organizacyjną trzeba było przebudować.
W strukturze Instytutu znalazły się stanowiska Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych oraz Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjnych i Rozwoju. Natomiast za sprawę finansowania Instytutu odpowiada Główny Księgowy bez pośrednictwa Dyrektora ds. Finansowych.
Zależy nam na tym, aby każdy pracownik, przypisany do konkretnej komórki organizacyjnej, wiedział, kto jest jego przełożonym. Poprzednia struktura Instytutu takiej jednoznaczności nie zapewniała.
Dlatego w pionie Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych jest jeden blok: Zakłady, Zespoły i Laboratoria Naukowe. W poprzedniej strukturze były wymienione wszystkie zakłady. Zaproponowany podział pozwoli Instytutowi bardziej elastycznie zarządzać zakładami w uzgodnieniu np. z Kolegium Dyrektorskim Instytutu bez włączania w to Prezydium Polskiej Akademii Nauk i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jako że każda zmiana w strukturze w Akademii wymaga takiego procedowania.
W związku z przejęciem zadań Działu Promocji i Kontaktów z Mediami przez Dział Komunikacji Naukowej i Edukacji, połączono oba zespoły w Dział Komunikacji Naukowej i Promocji, który jest w bezpośredniej podległości Dyrektorowi Instytutu.
W nowej strukturze znalazło się Kolegium Instytutu – ciało doradcze Dyrektora Instytutu – którego funkcja będzie nieco inna niż to było do tej pory. Z założenia ma to być niewielka i dzięki temu sprawniej działająca grupa składająca się z kierowników merytorycznych zakładów, sekretarza naukowego oraz dyrekcji Instytutu. Kolegium będzie miało możliwość zapraszania ekspertów z różnych dziedzin w zależności od tego, jakie zadania będą realizowane.
Kolejne zmiany dotyczą obserwatoriów należących do Instytutu. Jako że realizują cały szereg zagadnień infrastrukturalnych i technicznych, znalazły się w pionie Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjnych i Rozwoju. Pracownicy merytoryczni obserwatoriów będą zatrudnieni w zakładach naukowych. To pozwoli na bezpośrednie współdziałanie dwóch pionów: Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych i Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjnych i Rozwoju.
W pionie technicznym w miejsce Dyrektora ds. Technicznych, któremu podlegały różne działy, wprowadzono Koordynatora ds. Technicznych – osobę operacyjną, która będzie nadzorować działanie trzech działów: Działu Utrzymania i Rozwoju Infrastruktury, Działu Informatyki i Stanowiska ds. Inwestycji i Remontów.
Jednym z kluczowych zadań jest zadbanie o infrastrukturę Instytutu, która została zakupiona w ostatnich latach za kwotę blisko 12 milionów złotych. Aparatura często kupowana była ze środków projektowych, dlatego później trzeba zapewnić jej utrzymanie z subwencji Instytutu. Projekty badawcze zazwyczaj narzucają sposób wykorzystania zakupionej aparatury w latach późniejszych, a biorąc pod uwagę liczbę projektów prowadzonych w ramach Instytutu, stanowisko Koordynatora ds. Technicznych jest bardzo potrzebne.
Nowa struktura Instytutu została uwzględniona w nowej wersji statutu IGF PAN, który został podpisany przez Prezesa PAN i wszedł w życie z dniem 25.01.2024.