Słowo od Dyrekcji / luty 2024

Drodzy Państwo,

podjęliśmy decyzję o zmianie struktury Instytutu w dotychczas funkcjonującej formule, co głównie wynika z jej niewystraczającej czytelności w odbiorze wewnętrznym i zewnętrznym.

Istotną kwestią jest aktualna sytuacja finansowa Instytutu, co skłania do działań mających na celu zmniejszenie kosztów zarządzania jednostką. Dlatego zdecydowaliśmy się na ograniczenie liczby dyrektorów do trzech. To z kolei spowodowało, że strukturę organizacyjną trzeba było przebudować.

W strukturze Instytutu znalazły się stanowiska Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych oraz Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjnych i Rozwoju. Natomiast za sprawę finansowania Instytutu odpowiada Główny Księgowy bez pośrednictwa Dyrektora ds. Finansowych.

Zależy nam na tym, aby każdy pracownik, przypisany do konkretnej komórki organizacyjnej, wiedział, kto jest jego przełożonym. Poprzednia struktura Instytutu takiej jednoznaczności nie zapewniała.

Dlatego w pionie Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych jest jeden blok: Zakłady, Zespoły i Laboratoria Naukowe. W poprzedniej strukturze były wymienione wszystkie zakłady. Zaproponowany podział pozwoli Instytutowi bardziej elastycznie zarządzać zakładami w uzgodnieniu np. z Kolegium Dyrektorskim Instytutu bez włączania w to Prezydium Polskiej Akademii Nauk i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jako że każda zmiana w strukturze w Akademii wymaga takiego procedowania.

W związku z przejęciem zadań Działu Promocji i Kontaktów z Mediami przez Dział Komunikacji Naukowej i Edukacji, połączono oba zespoły w Dział Komunikacji Naukowej i Promocji, który jest w bezpośredniej podległości Dyrektorowi Instytutu.

W nowej strukturze znalazło się Kolegium Instytutu – ciało doradcze Dyrektora Instytutu – którego funkcja będzie nieco inna niż to było do tej pory. Z założenia ma to być niewielka i dzięki temu sprawniej działająca grupa składająca się z kierowników merytorycznych zakładów, sekretarza naukowego oraz dyrekcji Instytutu. Kolegium będzie miało możliwość zapraszania ekspertów z różnych dziedzin w zależności od tego, jakie zadania będą realizowane.

Kolejne zmiany dotyczą obserwatoriów należących do Instytutu. Jako że realizują cały szereg zagadnień infrastrukturalnych i technicznych, znalazły się w pionie Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjnych i Rozwoju. Pracownicy merytoryczni obserwatoriów będą zatrudnieni w zakładach naukowych. To pozwoli na bezpośrednie współdziałanie dwóch pionów: Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych i Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjnych i Rozwoju.

W pionie technicznym w miejsce Dyrektora ds. Technicznych, któremu podlegały różne działy, wprowadzono Koordynatora ds. Technicznych – osobę operacyjną, która będzie nadzorować działanie trzech działów: Działu Utrzymania i Rozwoju Infrastruktury, Działu Informatyki i Stanowiska ds. Inwestycji i Remontów.

Jednym z kluczowych zadań jest zadbanie o infrastrukturę Instytutu, która została zakupiona w ostatnich latach za kwotę blisko 12 milionów złotych. Aparatura często kupowana była ze środków projektowych, dlatego później trzeba zapewnić jej utrzymanie z subwencji Instytutu. Projekty badawcze zazwyczaj narzucają sposób wykorzystania zakupionej aparatury w latach późniejszych, a biorąc pod uwagę liczbę projektów prowadzonych w ramach Instytutu, stanowisko Koordynatora ds. Technicznych jest bardzo potrzebne.

Nowa struktura Instytutu została uwzględniona w nowej wersji statutu IGF PAN, który został podpisany przez Prezesa PAN i wszedł w życie z dniem 25.01.2024.

Posted on

PhD. Researcher in the Geophysical Imaging Department

I’m Eslam Roshdy from Egypt. I graduated from the Petroleum Geoscience Program, Faculty of science, Cairo University. I was first rank on the program with excellent grade.

Eslam Roshdy

After graduation, I went to work in petroleum exploration companies. I am geophysicist specialized in seismic data analysis over 5 years of progressive imaging and processing experience including leadership roles of many projects for multinational Oil and gas exploration companies, providing technical leadership and insight, strong communicator, able to build and maintain solid work relationships and acts as a positive company representative.

After that, I worked as Assistant Lecturer at the Geophysics Department, Faculty of science, Cairo University. I worked in many projects for archeology prospecting and near surface imaging. I awarded my master in the field of seismic imaging and its relationship with environmental hazard assessment. I am also reviewer at Marine Geophysical Research Journal.

I am currently PhD. Researcher in the Geophysical Imaging Department at the Institute of Geophysics since October 2023.

I’m delighted to work with Prof. Mariusz Majdański in this project “seismic imaging and monitoring of environmentally induced changes in the structure of critical large scale artificial and natural objects”. Second Day for me in Poland, I had the opportunity to join the first field trip to conduct seismic and DAS measurements at Rybnik dam and Orzepowice embankment. This project has brought me great delight in my early days with the team. I’m looking forward to the next journey since I know it will bring more amazing experiences.

I’m excited to contribute significantly to our team and the prestigious institute, and every day in this stunning country enhances my professional development.

Posted on